De jury verliest eigen criteria uit het oog, de winnaar lijkt al vooraf bepaald, de deelnemende ZZP-ers helpen vooral de sponsors vooruit. De ideale manier om mailadresssen te verzamelen voor je sponsors, DE supertrip om ZZP-ers te verleiden om naar je FOTY-manifestatie te komen, hoe neppen wij de klant? Neem ook een bankrekening bij de KNAB!

Mediabedrijf VictorMundi (http://victormundi.com/) nodigde begin februari nagenoeg alle eenmansbedrijven uit om zich kandidaat te stellen voor de titel ZZP-er van het Jaar, Freelancer Of The Year, met uitzicht op aantrekkelijke FOTY-Awards in verschillende categorieën. Gegadigden hadden volgens de uitnodiging van  jurylid Jeroen Sakkers hun verkiezing in eigen hand met het nastreven van positieve Ratecard-beoordelingen op https://ratecard.io/peter-den-haring/ (goed voor 70% van hun uiteindelijke score) en het pitchen van hun promotiefilmpjes op YouTube (goed voor 20% in de weging). Ook een vragenlijst met verklaringen over successen en omzethoogte zou voor 10% door de jury worden mee gewogen. Van de tienduizend aanmeldingen bleven een honderdtal finalisten over, die druk in hun netwerk aan de slag gingen. Sponsors NS en Ratecard voeren daar wel bij.

Helaas zagen de echte enthousiastelingen hun inspanningen op Facebook en LinkedIn niet terug in de einduitslagen op 1 april. Winnaar Boris Lange had slechts 54 referenties op Ratecard, 213 weergaven op YouTube en daar de minimale 2 likes. Veel deelnemers ervoeren een bizar soort doorgestoken-kaart-gevoel: De Lange speelde namelijk reeds de hoofdrol als wedstrijdwinnaar in het aan ALLE pitches voorafgaande NS-promotiefilmpje (zie https://www.youtube.com/watch?v=thU7A9CR9IA&t=3s)! De jury keek kennelijk vooral naar zulke PR en wapenfeiten in het economische proces. Winnaar werd ook vorig jaar een voetbalmakelaar met zo’n enorme omzet dat er niet meer van een ZZP kon worden gesproken.

Alleen bij het bepalen van de publieksprijs werden de oorspronkelijke criteria gehanteerd. Fijke Willems (1157 weergaven op YouTube!), Rian Visser (985 weergaven) en Arthur Massaro (800 weergaven) kwamen daarmee hoog binnen. Subscribes en shares bepaalden waarschijnlijk uiteindelijk de winst voor Massaro. Ook vorig jaar waren de teleurstellingen legio. Ene Gerard Wouters stond bijvoorbeeld ruim op nummer 1 in zijn categorie, maar dat merkte de jury helaas niet op.

En zo heeft dit evenement beperkt vreugde opgeleverd en veel teleurgesteld. Een afspiegeling van het mondiale proces van valse kansen voor het volk en winst voor de elite?