Loading...
You are here:  Home  >  New Age journalistiek  >  Spiritualiteit  >  Current Article

Ayahuasca in ontwikkeling

By   /   september 12, 2014  /   Reacties uitgeschakeld voor Ayahuasca in ontwikkeling

AYAHUASCA IN ONTWIKKELING

Alles begint onschuldig. Ooit was ayahuasca, een mengsel van diverse entheogene planten, een heilige drank die alleen Indianen uit het Amazone-gebied gebruikten om in contact te komen met hun voorouders en entiteiten uit het oerwoud. Inmiddels ontstonden er ook allerlei uitwassen bij het gebruik daarbuiten. Aan het begin van de vorige eeuw kwamen (half)blanke, katholieke rubbertappers in de binnenlanden van Brazilië in contact met die magische oercultus van de lokale Indianen. Toen die pioniers de helende, psychische werking van dit hallucinerende lianenbrouwsel ontdekten, ontwikkelde zich langzaam een volkse beweging, die zich naderhand als Santo Daime kerk in Brazilië vestigde. Inmiddels zijn hun rituelen uit Brazilië overgewaaid naar een Nederlandse Santo Daime kerk. Tot verwondering van het altijd kritische buitenland heeft die beweging met knap juridisch werk bewerkstelligd dat zij officiële erkenning als kerkgenootschap kon verkrijgen met de toestemming om de vies ruikende en ronduit smerig smakende ayahuasca als sacrament te mogen gebruiken in kerkrituelen. Tijdens de diensten loopt iedereen in witte kleren, blauwe broeken en rokken voor de ingewijden, de mannen links, de vrouwen rechts. Die scheiding is begrijpelijk, maar toch weer een aangeleerde Katholieke setting, bedoeld om geen hinderende seksueel getinte afleiding in het ritueel te krijgen. Het samen dansen en zingen is essentieel, devoot worden Katholieke liedjes in het Portugees gezongen. De kerk brengt tegelijk veel spirituele Afrikaanse en Indiaanse magische elementen samen, zoals de Umbanda, de Orisha’s, Voodoo en Jurema, de Prinses uit het Bos.
Inmiddels zijn er ook in België, Italië en Duitsland veel groepen die ayahuasca uit Brazilië importeren of zelf maken. Ik heb sinds 1990 zelf ettelijke sessies gedaan, alleen, in groepen en als begeleider van ceremonies. Ontegenzeggelijk kunnen onder de helende invloed van de Daime, de ayahuascadrank, mensen een langdurige emotionele verharding oplossen. In het begin van deze ontwikkeling werd de ’thee’ gedronken door een harde kern van doorgaans hoogopgeleide psychonauten, die overweg konden met de demonen en hallucinaties op het psychedelische pad. Inmiddels zijn er in Nederland enkele duizenden gebruikers. Daar zijn nogal wat kwetsbare personen bij, gevoelig voor autoriteit, overschaduwing en wanen bijvoorbeeld. Gaat dat goed?

 Lianenkookpot

KERK OF CIRCUS?

De meeste kerken hebben helaas de nare gewoonte om dogmatische patriarchale structuren op te zetten, financiële contributies in het kerkzakje te vragen en sommige voorgangers heilig te verklaren. Ook de Santo Daime kerk heeft een strikt hiërarchische structuur, die voornamelijk door mannen geleid wordt. Grote invloed hebben rondreizende Braziliaanse priesters, de padrinho’s, die uitleg en morele begeleiding aanbieden, waarbij de drie elementen Harmonie, Waarheid en Vergeving een kern vormen. Op zich is dat prachtig. Deze mensen worden ook ayahuasqueros genoemd. Nu lees ik ook berichten over deelnemers (broeders en zusters), die flink psychotisch zijn geworden van het middel zelf en van de niet goed afgestemde begeleiding van sommige van die buitenlandse ayahuasqueros. Daar zitten bovendien lieden tussen die  bepaald ongeëmancipeerde opvattingen hebben, naast een flinke geldhonger en matig inzicht in de psychologie van de Nederlandse waarheidszoeker. Sommige borderliners eindigen dan minder dan ze begonnen.
Dit deel van het gebeuren doet me denken aan die prachtige meditatietechniek van de Soefi’s, het wervelen (whirling), dat inmiddels ook als een circusvoorstelling gepresenteerd wordt. De buitenkant is nog steeds indrukwekkend, maar de artiest krijgt gewoon betaald.

Het gebruik van ayahuasca is dus (en desalniettemin) nog flink in ontwikkeling. Ik weet van schitterende ervaringen die geïnspireerde therapeuten opwekken met dit middel bij hun cliënten. Daarbij staat het doorvoelen van diepe ervaringen voorop, los van elk dogma. Je moet met name leren geloof te hechten aan je eigen unieke, magische belevingen. Dan kun je genezen van zeer oude psychische verwondingen. Van dingen die je in andere levens en andere energieniveaus hebt opgedaan. Mannen beleven deze dingen ondertussen echt anders dan vrouwen. Daarom speelt hierbij het erkennen van scheppende, creatieve vrouwelijke vermogens een grote rol. De oriëntatie bij integere Europese ceremonies ligt daarbij maar gedeeltelijk op het vrijmaken van Zuid-Amerikaanse Indiaanse natuurkrachten, eerder op de zeer persoonlijke innerlijke reis.

Ik probeer bij de ceremonies die ik zelf begeleid de deelnemers zorgvuldig voor te bereiden en een therapeutische insteek te hanteren bij iemands bewustwordingsproces. In mijn optiek is het schoonhouden van je aura daarbij essentieel.

 

Peter den Haring

Redactie Tijdgeest Magazine * Tekst * Coaching * Beroepskeuzeadvies
Karmische astrologie * Auralezen * Familie opstellingen

Kornoeljestraat 118 2564 LT Den Haag 070-3646639
www.peterdenharing.nl

    Print       Email

You might also like...

DE HOOGGEVOELIGHEIDSTEST

Read More →