Loading...
You are here:  Home  >  New Age journalistiek  >  Emancipatie en seksualiteit  >  Current Article

Feministische Cruise Control

By   /   maart 15, 2016  /   Reacties uitgeschakeld voor Feministische Cruise Control

Virtuele raceauto copy
Natuurlijk kunnen vrouwen best vaak aardig autorijden. En ze schijnen voorzichtiger te zijn en minder bekeuringen te krijgen. Ze lijken ook ineens veel van de techniek af te weten. Moderne tijden dwingen mannen te luisteren naar bijdehandte vrouwtjes. Vreselijk! Cruise control!
 

Ik heb in mijn leven al heel wat auto’s versleten. Je ploe­tert wat af met het maken van een keuze. Comfort? Ik vond de Citroën DS eindeloos maar deed altijd in paniek vijf minuten mijn ogen dicht als ik de gara­gereke­ning kreeg. Afschrijfkosten per jaar? Dat won mijn goudkleurige tweedehands  Austin Metro met een afschrijfwaarde van € 600 per jaar. Ver­bruik? Ik reed jarenlang in een Opel Kadett 1.7 Die­sel. Vroeger durfde mijn milieubewuste Hogere Zelf zo’n Diesel niet aan. Dat is toch enorm vervui­lend, dacht ik al­tijd. Ik had me niet gerealiseerd dat die Diesel 1:18 gemid­deld loopt en VEEL minder kost bij de witte pomp. Wie meer dan 15.000 km per jaar doet, heeft de hogere wegenbelas­ting er moeiteloos uit. Tot voor kort dacht ik niet verder dan hier.

LIFT NAAR AMERSFOORT 

Gaat ineens ene Marieke praten over mijn rijgewoonten. Ik geef haar een lift naar Amersfoort en ik krijg veel dankbare tips terug: “Een koude motor gebruikt anderhalf keer zoveel brand­stof dan een warme. Dus moet je het eerste kwartier het wat kalmer aan doen, Peet.”
Sinds wanneer hebben vrouwen daar verstand van?
“En je had gisterenavond beter kunnen parkeren in de vertrek­richting. Wat nu moest je met een ijskoude motor keren in de straat en dat scheelt zo een kwart liter.”
Dat overdrijft ze, dat weet ik zeker!
“Als je nu eens al die onnodige spullen uit je kofferbak zou halen…?”
Dat luchtbed en die slaapzak? Wat weegt dat nou helemaal?
“Genoeg,” vindt Marieke. “En jouw reservetankje van vijf liter, dat is echt dubbel-op stom. Je bespaart juist geld door je tank bijna leeg te rijden. Dat scheelt in gewicht en dat scheelt weer in brandstof.”

Ik blijf knap rustig. Ja, ja. Tegenwoordig hebben vrouwen ook iets met logica en verstand. Vroeger was dat mannenter­rein, maar die tijd is definitief voorbij.
We gaan de Schipholtunnel in, lampen aan. Ik weet het, ik wéét het. Voordat dat mens gaat zeggen dat elektriciteit ook geld kost, schakel ik mijn lichten weer uit zodra we weer daglicht zien.
“Je hebt nog steeds je achterruitverwarming aan. Dat kost 3 tot 5% extra brandstof. En het is al een tijdje niet meer nodig, Peet!”
Dat toontje! En dat Peet!
Alsof ze mijn vriendin is. Ik kèn haar alleen maar! Ik grom. Dat mag ze als begrip en erkenning opvatten, mij best.
Wat ben ik blij dat ik mijn imperiaal van het dak gehaald heb vorige week. Want dat weet elke stombo: ski-boxen en meer van zulke windvangers jagen je verbruik als een gek op. Net als airconditioning, dat is goed voor 10% extra verbruik. Auto’s met dat soort patserige luxe koop ik principieel niet. Dit is Neder­land! Wij kunnen toch gewoon een raampje open draaien als we even fris willen doen?

Precies. Zo gedacht, zo gedaan. Ik draai mijn raampje wat open.
“Zo verstoor je die uitgekiende stroomlijn van je wagen,” zegt mijn passagiere. Ik verstijf bijna en niet van de koele wind.
“Ja, joh, dat scheelt 5 tot 10% brandstofverbruik en we zitten ook nog eens in de herrie. Ze hebben die ventilatie-openingen niet voor niks gemaakt. Ik zit heus niet uit mijn nek te lullen, hoor!”

GROF IN DE MOND 

Vrouwen die grof in hun mond worden, daar wen ik misschien nooit meer aan. Lul, klootzak, eikel. Als de een of andere race-idioot me uitscheldt, als hij niet snel genoeg kan inha­len, goed, dat snap ik. Dat zijn kerels. Die mogen ordinair schelden. Die lach ik trouwens subtiel uit bij het tankstati­on! Die rijden immers 1:7 met zo’n rijstijl. 

Ik draai het raampje weer dicht. Wat zal ik lachen als ze dadelijk een sigaret wil opsteken. Hahaha. Ik verheug me bij voorbaat.0
‘Zeg, Marieke, dat roken vind ik wel erg vervelend hoor. En ik zie het ook niet zitten om een raam open te doen.’
Ja, zo ongeveer ga ik het zeggen. Op zo’n snijdende golfleng­te. Ik wacht rustig mijn kans af. Er zijn veel meer vrouwen dan mannen verslaafd aan sigaretten. Die vrouwen hebben gewoon minder discipline dan wij mannen. Statistisch zit ik goed. Toch merk ik nog geen taszoekerige bewegingen op, daar rechts van mij. Zou ze, heel toevallig niet roken? Dat zal je altijd zien.

We gaan invoegen en voorsorteren bij Amsterdam. Shit! Die eikels komen van links uit de richting Zaandam met 80 door de bocht terwijl wij in onze rechterbaan nog minstens 120 doen. ’t Mag niet maar we doen het lekker wel allemaal. Dat moet netjes weven worden, anders hoor je madam weer ergens over tekeer gaan zo dadelijk! Shit, komt er weer zo’n vracht­auto die dwang­matig direct rechts wil voorsorteren. Wil na­tuurlijk nog even doorstoten naar Amstelveen. De sukkel!
“Dat steeds remmen en gas geven is slecht voor je portemon­nee,” mompelt Miss Bijdehand. Alsof ik dat zelf niet weet!

ANTICIPEREN

Gelijkmatig gas geven, dat zei mijn rij-instructeur in 1968 al. Je moet anticiperen, dat is het toverwoord. Vooruit kijken, vooruit denken. Andermans snelheid inschatten, zijn problemen begrijpen met de juiste afrit kiezen, ja ja. Ik ben niet gek! En ik rijd gewoon goed. Ik ben absoluut niet het type dat fanatiek optrekt met slijtende banden en 16% extra brandstof­verbruik. En racen met 150 per uur doe ik alleen in de Flevopolder. Dat kost wel 50% meer en je schijnt ook 60% meer te vervuilen. En je remafstand wordt al gauw 140 meter, terwijl je met 120 per uur maar 84 meter nodig hebt om te stoppen. Maar als ik van Groningen naar Den Haag ga, wil ik dat in 2½ uur en niet in 3 uur doen. Ik haat lang autorijden. Langzaam rijden is leuk voor korte ritten. Op een rit van een uur of minder is je tijdwinst namelijk minimaal, als je gaat jagen. Het is soms zelfs de gein om hele stukken achter zo’n bus of truck te gaan hangen, als die lui tenminste normaal de wet overtre­den met 100 of 110. Want je bespaart hopen euro’s tege­lijk in hun luwte.

Zo zit je dan even rustig te mediteren op het verkeer en dan slaat het noodlot weer toe. De snelheidsborden. Er is weer wat aan de hand en we moeten allemaal 90. Ja hoor. Zal je dadelijk zien dat er niets aan de hand is maar dat dit automatische computerspelle­tje weer voor rijen nutteloze file gaat zorgen. Alsjeblieft: 70! En op het volgende bord knippert al 50. Balen, balen. Hup, daar heb je het al: REMMEN! En stil staan. En weer optrekken en weer stilstaan.
“Je hoeft toch niet steeds achter zijn bumper te plakken,” piept het vrouwtje naast me. “Als je wacht tot je vijftig meter hebt, kun je misschien zelfs blijven rollen.”
“Dat scheelt vast!” knik ik schijnheilig. Ja, hallo, wie weet dat nu niet?

Bloot in auto

SLAP IS BREED

Wat ook iedereen weet, is dat verhaal over het regelmatig vervangen van je luchtfilter en dat van de bandenspanning. Slap is breed en zacht en duur. Meer rolweerstand. Smal en hard scheelt 2 tot 3%. Over dat onderwerp kun je goed anti-feministische grapjes maken, al weet ik dat je tegenwoor­dig erg moet uitkijken tegen wie. Er schijnen een paar akelige grapjes onder vrouwen te circuleren over de gemiddelde slapte van onze mannelijke basis. Met de Viagra is daar plotseling allerlei extra aandacht voor gekomen. Gênant eigenlijk. Ik praat liever over auto’s. Dat is veiliger. Met mannen onder elkaar praten is sowieso veiliger.

Wat zal ik blij zijn als we Amersfoort gehaald hebben en ik Marieke af kan zetten. Oef, dan gaat de radio even keihard, dat weet ik nu al! Zo, dit was mijn laatste proefrit met cruise control.  Als de overheid ooit cruise control gaat verplichten, dan ga ik voortaan op de fiets en met de trein. Dat schijnt trouwens erg veel goedkoper te zijn dan autorijden. En veiliger.
Ach wat veiliger?! Een mens moet wat om te voelen dattie leeft!

PdH

 

Gepubliceerd in het Tijdschrift Genoeg in 1997

    Print       Email

You might also like...

Fout gelach, dom gewauwel. Her en der leuk.

Read More →